13 فیلم درباره مقاومت و شهدا در جشنواره «فیلم کوتاه» اکران می شوند

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: شش فیلم درباره شهدای ملی مثل فخری زاده، جهان آرا و قاسم سلیمانی و هفت فیلم مقاومت هم داریم که همزمان با جنایات رژیم صهیونسیتی نمایش داده می شوند.

به گزارش ایکنا، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «بومی گرایی در ژانر» و با شعار «جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، پذیرای جهان خیال انگیز تو» با حضور مهدی آذرپندار دبیر جشنواره، امروز 22 مهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران عملا آذر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد. خوشحالیم از جشنواره سال 1400 که مورد تائید اسکار قرار گرفت، جشنواره را در تاریخی ثابت برگزار می کنیم. وی با اشاره به دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال های اخیر بیان کرد: در دو سه دوره گذشته ما بحث تنوع ژانرها و بومی گرایی را داشتیم و امسال هم در تداوم همان سیاست شعار جشنواره «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال انگیز تو» شد این از یک روند آسیب شناسی جشنواره می آید. آنچه در آن ضعف داریم سینمای مبتنی بر تخیل است و فکر می کردیم اگر بر این بعد از سینما تاکید کنیم، صدای ما به سینماگران می رسد و امیدوارم سینمای خیال انگیزتری داشته باشیم. دبیر جشنواره چهل و یکم تاکید کرد: همچنان در برخی ژانرها نظیر ژانر علمی تخیلی و در فضاهای خیال انگیز مشکل داریم و ذائقه مخاطبان به نوع ایرانی آن عادت ندارد . امروز در بخش فیلم داستانی 26 فیلم واجد عنصر خیال انگیزی است. نکته دوم این بود که وقتی بحث از خیال انگیزی می شود، بعد تکنولوژی آن اهمیت پیدا می یابد. به عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی برای اولین بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم و استقبال خوبی شد. برای اولین بار در این رویداد می توانید فیلم های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را ببینید که عینک های مخصوص خود را دارند. خوشحالیم که تعدادی از آنها فیلم های ایرانی هستند. آذرپندار افزود: تعداد 344 فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا دریافت کردیم اما فیلم های ایرانی هم حضور دارند. از 11 فیلم پذیرفته شده 3 فیلم ایرانی است. در بخش وی آر هم از 8 فیلم پذیرفته شده یک فیلم، ایرانی است. نکته دیگر بخش عکس بود. در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود. این کنار هم برگزار شدن بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه می زد. انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه 90 به آن چندان نمی پرداخت. به همین دلیل ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار می شود و دبیر جداگانه دارد. این باعث شد در این بخش تعداد عکس های دریافتی رشد زیادی داشته باشد. سال گذشته 800 عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکس های دریافتی 6722 عکس شد و شش برابر دوره قبلی عکس دریافت کردیم. برای مقایسه این وضعیت بهتر است آن را با بخش عکس جشنواره هنر های تجسمی مقایسه کنید. وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که چیزی حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می آمد دیگر نمی توانست به جشنواره سینماحقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد. درباره بخش بین الملل هم باید بگویم که اتفاق ویژه ای را به خود دید. از 150 کشور دنیا بالغ بر 13 هزار اثر به ما رسید. نمی خواهیم کمیت گرا باشیم اما جشنواره های معتبر دنیا را جستجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت می کنند. ما در دوره گذشته 7200 فیلم داشتیم و رکورد شکستیم اما امسال دوبرابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین الملل سعی کردند پلتفرم های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند مثلا متوجه شدیم چینی ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلتفرم خود استفاده می کنند. این موضوع را پیدا کردیم و امسال سینماگران چین در حدود دوهزار فیلم به ما رساندند و هند 1058 فیلم و اسپانیا 1014 فیلم برای ما فیلم فرستادند. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: نکته دیگر این است که ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه تهران در برخی از بخش ها هزینه دارد. وقتی ثبت نام رایگان نباشد، این به سود پلتفرم هاست. مثلاً یکی از پلتفرم های معروف جهان در صدر آثار خود، آثار مربوط به جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشت اما همچنان به دلیل تحریم ها، ارزان ترین جشنواره مورد تائید اسکار هستیم. امسال مدعی هستیم جشنواره جشنواره ها را برگزار می کنیم. فارغ از اینکه ممکن است برخی فیلم ها پدیده شوند تعدادی از فیلم های کلرمون، ساندنس و... را به نمایش می گذاریم. امسال تعداد فیلم های بخش بین الملل را افزایش دادیم و در حدود 100 فیلم در این بخش داریم که 8 فیلم متعلق به ایران است. وی درباره نشست های تخصصی جشنواره گفت: در این دوره 20 نشست تخصصی برگزار می کنیم. چیزی در حدود 160 نفر هم از این ظرفیت استفاده و پکیج خریده اند. امسال بلیت فروشی هم خواهیم داشت. تاکید می کنم کارت های شما برای ورود به سالن کفایت نمی کند و باید از طریق آن بلیت دریافت کنید. باید صندلی رزرو کنید. امسال همه صاحبان آثار، اهالی رسانه، سینماگران و... باید برای تماشای آثار بلیت رزرو کنند. از روز سه شنبه هم بلیت فروشی عمومی شروع می شود. پیش بینی می کنیم سال پر استقبالی داشته باشیم. آذرپندار درباره سهم استان ها هم چنین توضیح داد: در بخش داستانی فیلم های استان ها افزایش پیدا کرده است اما در بخش پویانمایی و بخش مستند کاهش فیلم داشتیم چون تولیدکننده گسترده پویانمایی نیستیم، این کاهش رخ داده است اما در پویانمایی به نظرم یک زنگ خطر به صدا درآمده است. میانگین آمار جشنواره را این دو بخش به ویژه آثار پویانمایی به هم ریخته است. حتما سعی می کنیم سهم خود را افزایش بدهیم. بااین حال بخش پویانمایی امسال جشنواره بسیار باکیفیت است. اگر نیم نگاهی به این بخش داشته باشید، با فیلم های خوب مواجه خواهید شد. وی درباره پوستر جشنواره چهل و یکم نیز تصریح کرد: بر مبنای همان شعار خیال انگیزی و چند نکته آسیبی شناسانه، این پوستر طراحی شد. ما سعی کردیم عناصر خیال انگیز در پوستر نمود داشته باشد ضمن اینکه ایرانی بودن پوستر برای ما اهمیت داشت. دانیال رحیمی کاشانی که حالا سه دوره است پوستر را طراحی می کند، تلاش کرد از مینیاتور بهره بگیرد. رنگارنگی و تنوع برای ما اهمیت داشت. مثلا در همه باکس ها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و... حضور دارد. خواستیم این موضوع در پوستر هم هویدا باشد. وی اظهار کرد: 30 درصد فیلم های پذیرفته شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است البته این عدد هر ساله تکرار می شود. انجمن امسال 301 فیلم در جشنواره و نهایتا حضور 30 درصدی در جشنواره دارد. برای ما در بخش انتخاب هیچ تفاوتی نمی کند که فیلم متعلق به جایی هست یا نه. خیلی از فیلم های انجمن نیز شرایطشان اینچنین است که انجمن بخشی از هزینه ساختشان را تقبل کرده است. انجمن نهایتا 250 میلیون پول بابت ساخت می دهد و فیلمساز بقیه را باید از جای دیگر جور کند امسال فیلمی در بخش مسابقه داریم که 15 میلیون بابتش پول داده ایم اما با همین مبلغ ساخته شده است. آذرپندار درباره «شاخه زیتون» بخش ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: ما بخش ویژه شاخه زیتون را در دوره چهل و یکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بین الملل فیلم پروگرم کرده ایم . در سفرهایی که به جشنواره های خارجی داشتیم یک سری از فیلم ها پروگرم شد. مثلاً فیلم برتر کلرمون درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آورده ایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته، در بخش «شاخه زیتون» وجود دارد. فیلم ها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم می سازند و کیفیت فیلم های ما در این حوزه پایین تر از جاهای دیگر است. دو فیلم درباره فلسطین در جشنواره داریم. شش فیلم درباره قهرمانان ملی مثل شهید فخری زاده، شهید جهان آرا و شهید قاسم سلیمانی داریم. درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد هم فیلم داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم حضور خواهند داشت. فکر می کنم اتفاق ویژه ای است که در میانه جنایات رژیم صهیونسیتی فیلم های مرتبط با این موضوع در جشنواره نمایش داده می شوند. به نظرم این ها فیلم های خوبی هستند و توصیه می کنم تماشایشان کنید. دبیر جشنواره درباره بودجه جشنواره نیز گفت: امسال سازمان سینمایی چیزی در حدود 12 و 13 میلیارد تومان برای جشنواره در نظر گرفته است البته حامیان مالی کوچک و بزرگی هم داریم. این را هم باید بگویم ما سال مالی سختی هم داشتیم، چون دولت ها تغییر کردند و در چنین مواقعی شرایط مالی سخت تر می شود. آذرپندار درباره تغییر دولت ها و تاثیر آن بر انتخاب فیلم ها گفت: انتخاب فیلم ها پیش ازاین ماجراها آغاز شده بود. سعی کردیم در هیات انتخاب از گرایش های فکری مختلف استفاده کنیم. به طورکلی هم جشنواره تهران سیاست های ثابتی دارد. آن زمانی که آقای خزاعی بودند، هماهنگی داشتیم و حالا هم با آقای فرید زاده چنین هماهنگی در جریان است. تاثیر تغییرات دولت ها خیلی وقت ها ثابت است. درباره تنوع و خیال انگیزی چه با این دولت و چه با دولت قبلی مسئله نداشتیم. در برگزاری جشنواره آزادی عمل داریم. این جشنواره محصول تیم ما در انجمن و حمایت های سازمان سینمایی در هر دو دولت به ویژه دولت قبلی بوده است. از آقای فرید زاده هم ممنونم که جشنواره را حمایت می کنند. وی در ادامه نشست درباره بخش «کتاب و سینما» هم بیان کرد: ما حتی در جشنواره های منطقه ای هم برای فیلم های اقتباسی جوایزی در نظر گرفته ایم و فیلم ها هم کیفی تر شده اند. این بخش برای فیلمسازان مهم است و داوری این بخش با خانه کتاب است. امسال چند نویسنده مشهور ایرانی در جشنواره حضور خواهند داشت. فروشگاه کتاب سینمایی هم جزو ویژگی های جشنواره است و از آن استقبال خوبی می شود. آذرپندار درباره همکاری با فارابی در حوزه فیلم های کودک و نوجوان گفت: تعدادی از فیلم های تخیلی دقیقا فیلم های کودک هستند و فیلم های خوبی به شمار می روند. امسال با تدبیر آقای زین العابدین بودجه ای برای انجمن سینمای جوانان ایران پیش بینی شده که بتوانیم برای برگزاری المپیاد همراه بنیاد سینمایی فارابی باشیم اما حاضران این بخش به سنی نرسیده اند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داشته باشند. وی در پایان اعلام کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات 1401 منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه برانگیز فیلم بسازند. ما تلاش می کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم. انتهای پیام

نظرات

captcha